Mi-24D „Hind D“ (Izdělije244)
Mi-24D „Hind D“ (Izdělije244)

Všechny první sériové verze trpěly určitými konstrukčními nedostatky a tzv.“dětskými chorobami“. Největším problémem byla špatná viditelnost z kokpitu, který ačkoli bohatě prosklen, měl mohutné rámování a ne zrovna ideální rozmístění posádky způsobovalo určité slepé zóny. Tato zkušenost vedla v roce 1976 k celkovému překonstruování trupu. Vznikla tak zcela nová příď stroje. Osádka sedí s převýšením ve dvou oddělených , v tandemu uspořádaných kokpitech. Pilot-operátor, který má na starosti ovládání zbraňových systémů, je usazen v přední kabině, pilot-kapitán vrtulníku v kabině zadní. Oba členové posádky mají vlastní vstup a obě kabiny jsou vybaveny čelními neprůstřelnými skly. Původní místo palubního technika bylo zrušeno a tento třetí člen posádky mohl sedět v „tunelu“ spojujícím nákladní kabinu s pilotním prostorem. Palubní technik pomáhá pilotovi pouze při spouštění všech agregátů při startu a potom zaujímá své místo v nákladní kabině. Po obou stranách spodní strany přídě jsou podobně jako u Mi24B umístěny „podbradky“ s opto-elektrickým systémem pro navádění PTŘR a mezi nimi bylo umístěno střeliště USPU-24 se čtyřhlavňovým kulometem 9A624 ráže 12,7 mm se zásobou 1470 nábojů. Nábojová schránka pro munici ke kulometu je umístěna vpravo pod prostorem pilotní kabiny. „Podbradky“ s opto-elektronickým systémem Raduga-F pod přídí přinesly potřebu prodloužení přední podvozkové nohy. Díky tomu se přední podvozková noha po zatažení již zcela nezakrývala a její kryt byl přepracován. Také ocasní nosník byl překonstruován, kdy vyrovnávací rotor byl změněn z tlačného na tažný, což zvýšilo jeho účinnost. První fotografie „čtyřiadvacítek“ s charakteristickými „hřiby“ protiprachového zařízení PZU na vstupech pohonných jednotek se objevily v roce 1978. Tato protiprachová odlučovací zařízení chrání motory před nasátím větších nečistot a mají kladný vliv na jejich životnost. Jejich význam je natolik veliký, že se PZU začaly montovat i na dříve vyrobené Mi-24.

Golikov
15.1.2004